Homoseksuaaliseen seksi seuraa jyväskylä ahdas kalu

...

Jos niin tekee, esitys muuttuu nopeasti papin saarnaksi. Puhuimme niin teatterista kuin yksityisasioistakin. Esityksen idea oli yksinkertainen: Yhteinen maku ei vuosikymmenien kuluessa muuttunut.

En halunnut pilata suhdettamme. Vivica sanoi antavansa minulle merkin. Mutta rouvat vain puhuivat. Tapa, jolla asia hoidettiin, tuo Sarkolalle mieleen Vivican aikalaisen ja toisen aatelisen, marsalkka Mannerheimin. Siihen se velvoittaa jatkossakin: Hon beskriver Bandler som en intelligent kosmopolit. Det var det traditionella teaterpatosets tid. Men Vivicas energi var enorm. Vivica tvingade henne, som Ulfsson uttrycker det. Men Lasse och mej dyrkade hon.

Det visste vi alla tre. Tekniskt var Bandler inte speciellt skicklig, menar Ulfsson. Det var inga problem.

Hon var ett erotiskt djur. Ulfsson beskriver det som befriande oproblematiskt. Teatern var allt, man skulle satsa allt. Vi blev nog beroende av henne. Ulfsson minns att Bandler ofta talade om bottensorgen. Olemme perustaneet juhlavuotta varten Viva Vivica!

Ida kirjoittaa ruotsiksi ja Eija suomeksi. Se liittyy kiinnostukseeni, kestolliseen esityskonseptiin. Miten ohjaan ihmisen siihen tilaan, jossa sanaton maailma alkaa aueta?

Joskus tietyn tyyppinen liike saattaa olla portti tunteisiin. Huomaan sen omissa teoksissanikin: Vuorotteluvapaa mahdollisti kokemuksen, joka syntyy, kun keho alkaa rentoutua. Syyskuussa Pompidou-keskuksessa Pariisissa ensi-iltansa saanut ME? Jacopo Godanin ja Tero Saarisen kanssa. Vuorossa on tanssija-koreografi Johanna Nuutinen.

Iho kantaa monia tarinoita, tanssija-koreografi Johanna Nuutinen sanoo. Kaksikko on kuvannut lyhytelokuvia useissa paikoissa: Se pakottaa karsimaan elementit, jotka paljastavat liikaa. Teoksen kokoluokka on kaikkine yksityiskohtineen mittava, mutta se on haaste, joka saa minussa tulen liikkeelle. Karoliina Blackburn sanoo oppineensa paljon Halli, The Pool -esityksen tuottamisesta. Matka visiosta valmiiseen lopputulokseen ei ole helppo, mutta sen kerran taivallettuaan tohtii tarttua uusiin haasteisiin.

Vaikka vastauksissa on rutkasti? Se on minusta ihana mahdollisuus. On vain yksi ehto: Vastaus tuli saman tien: Olen voimallisesti hakeutunut muun muassa Koukkuniemen vanhainkotiin virkkaamaan ja laulamaan muistisairaiden kanssa.

Piispanen haluaisi rikkoa mielikuvan tankotanssista. Etsin ja luon koko ajan jotakin uutta. Se on ihmisen puhetta toiselle. Taidelajina runous on aika marginaalinen, ja olisi ihanaa tuoda se mainstreamiksi , osaksi valtavirtaa.

Laite on uskomattoman vakaa. Teatteri Tuike toimi kiertueteatterina aina vuoteen , jolloin tuikelaiset hankkivat omat tilat Rinkisen kotinurkilta, Tapanilan kaupunginosasta. Teatteri Tuikkeen esitystarjonta poikkeaa valtavirrasta. Jaksavatko nykyajan lapset katsoa sellaista? Veden alla -esitykset jatkuvat Teatterin tekeminen on kuitenkin elinkeino meille kaikille. Sen ansiosta interaktiivinen osuus? Olen viime aikoina tehnyt nukketeatteria aikuisille, ja siksi? Vuorossa on nyt Veden alla?

Mira Laine innostui teemasta. Nukkeja on kaksitoista, joista osa esiintyy animaatiossa. En ole koskaan aiemmin ohjannut sekuntien tarkkuudella, Rinkinen kertoo nauraen. Lue Teatteri Tuikkeesta ja Veden alla -produktiosta kertovan juttusarjan toinen osa Taiteilijan tuskainen tie: Kuopion kaupunginteatterissa saa syyskuussa ensi-iltansa Leea Klemolan kirjoittama ja ohjaama Vaimoni, Casanova. Se on ollut haastavaa. Teatteri ei ole vain puheteatteria tai draamateatteria.

Tai olin tajunnut sen jo aiemmin, mutta minulla ei ollut keinoja ajatella toisin. Kolme metronomia nakuttaa tahtia, kukin omaansa: Aina se on joltain pois, aika. Ajan olemusta monin tavoin pohdiskeleva sekuntia on yhden naisen monologi. Olennaista on muuttaa ajattelutapaa. Esityksen voi tilata minne vain? Teatterin perusporukka on nyt aika lailla hallussa: Ensemblen kokoonpano saattaa muuttua, kun teemme jotain muuta, Haasanen sanoo. Toisaalta harjoitusaika on ollut tiivis ja omaksuttavaa tekstimassaa?

Juho Liiran musiikillisen tuotantoon voi tutustua SoundCloud-sivustolla. Naisen hintana on milloin Hiiden hirvi, milloin Tuonelan joutsen, milloin rikkauksia alati jauhava sampo. Nyt tuomme koko homman katsojan naamalle ja teemme sen coolisti. Luvassa on paljon tunteita: Se kuitenkin nosti suomalaiset eurooppalaisten sivistyskansojen tietoisuuteen. Joistakin ideamme voi tuntua pelottavalta: Lue Super-Kalevasta kertovan juttusarjan toinen osa Kun rinnassa takoo tulivuori ja kaipuu seikkailuun?

Tatu ja Patu pihalla on alusta loppuun kahden miehen harteilla. Suomessa on ollut vahva kiertueteatterikulttuuri. Ei hemmetti, ei ole totta!

Tilaaja sen sijaan on ihmetellyt niukkaa lavastusta? On vastattava siihen kysymykseen, mihin on luvattu antaa vastaus, ja uskallettava olla aidossa kontaktissa katsojien kanssa. Mutta se on riski, joka on otettava. Olethan lukenut Jaakko Loukkolasta? Teatteri on minun keinoni ottaa asioihin kantaa. Viulunsoittaja katolla -musikaalin Tevje muutti kertaheitolla villikon suunnan. Valmiudet siihen minulla on, mutta se vaatisi pohditun vision ja ison palon.

Harrastajien parissa voin toimia vapaammin. Ohjaajaksi pestattiin vanha tuttu, Jyrki Kanerva. Myin saman tien arviolta 30 keikkaa. Loukkolakin on samonnut peltoja ja pihoja, ja materiaalia? Pop up -teatterin esitysrakennelma tapahtumatelttoineen on todellinen tilaihme. Musisoivat ekoveijarit Markus Kaustell ja Mikko Semi vauhdissa.

Helppoa se ei tule olemaan. Katsomo on varsin iso. Se on yksi tavoitteistani. Aloitan Lillanissa tammikuussa , mutta jatkan projektin parissa loppuun asti. Halusimme Kirsin kanssa tarjota kuvia nuorista, jotka jollakin tavalla toimisivat heille peilikuvana. Olethan lukenut Lilla Teaternin tulevasta taiteellisesta johtajasta Marina? Se on tuttu hiekkalaatikko. Sitten sain puhelun, joka kesti noin 45 sekuntia. Meinanderin mielikuvissa Lillan on valpas ja peloton teatteri, jolla on pikku Myyn kaltainen luonne.

Se on mahdollista, kun ohjaajia on kaksi. Mutta sille voi aina luoda edellytykset. Hanke olisi tarkoitus toteuttaa ainakin Pirkanmaan alueen vanhain- ja hoitokodeissa. Amanda Kauranne Oli ilo? Teatteri Tuike Sanattoman Veden alla? Tavoitteena on luoda esitys, joka sopeutuu helposti hoivalaitosten rajallisiin tiloihin. Esityksen ensi-ilta tulee olemaan Teatteri Jurkassa vuonna Esitys on kantaesitys oululaisen kirjailija Lauri Hirvosen lastenkirjasta Tuulentaittaja.

Linda Wardal Sida vid sida -esityksen toteuttaminen. Se on kysymys, jota olen miettinyt paljon. Koska Teater Mestolan taloudelliset resurssit ovat niukat, tekstin tulee olla erinomainen. Haluaisin kuitenkin varmistaa teatterillemme jatkumon. Minulla on oma suunnitelma. Tuolilla odottaa haaste, valkoinen liina. Saanila on tarttunut teemoista suurimpaan, kuolemaan. Kun teatteri toimii, se vie katsojalta paikan ja ajantajun. Sixten Lundberg, Vuokko Hovatta,? Se oli tavallaan kunnianosoitus Lillanin traditiolle.

Lilla Teaternissa niin on tehty ennenkin. Ta mig till er ledare. Se on itse asiassa yhteinen piirre kaikille palkituille teksteille. Tolkienin Taru Sormusten herrasta tai J.

Haluan kuvaustilanteessa luottaa ohjaajaan. Se avasi uuden maailman. Treenasin kuudesti viikossa ja aloin tutkia opiskelumahdollisuuksia. Psykologiassa minua kiinnosti terapia.

Suomalainen tanssikoulutus tuntui silloin? Olennaista on huolehtia kunnosta ja taidoista. Kun olin kandi, ensi-iltansa sai Wim Wendersin ohjaama Pina , joka kertoo saksalaisesta koreografi Pina Bauschista.

Samaan aikaan kuin harjoittelimme Chekhov Machine -kollektiivin projektia, tein Ninan roolin Teater Marsin ja Ozonteaternin yhteisproduktiossa Lokki. Silloin materiaalinani oli Sonjan rooli. Raaka valaistusratkaisu sopi hyvin work in progress -esitykseen. Adrenaliinitaso on korkealla, hiki valuu. Olimme kaikki ihan hukassa. Se oli hyvin kannustavaa ja antoi energiaa. Keho muistaa kaiken, mutta toisinaan vaatii aikaa, ennen kuin muistot nousevat pintaan, iholle ja mieleen.

Kokemus oli hyvin voimakas ja tunteellinen. Samuli on hieno ohjaaja, perehtynyt ja todella tarkka. En ollut koskaan ennen kokenut sellaista. Suhtauduin Jaatisen ehdotukseen ensin vastahakoisesti, mutta abivuonna suostuin mukaan. Taitojaan Smolander kartutti paikallisessa nuorisoteatterissa. Se oli hieno vuosi. Kun koreografi Ari Numminen kehotti panostamaan tanssiin, Esa-Matti Smolander hakeutui Outokumpuun ja suoritti tanssialan perustutkinnon.

Se maadoittaa ja rauhoittaa. Runoissa on valtavasti voimaa ja lohtua. Olethan lukenut Esa-Matti Smolanderista? Esityspaikka, Teatteri Kiisu Outokummun vanhassa kaivoksessa, selittyy osin Smolanderin juurilla. Esimerkiksi Vanja-enon teimme kokonaisuudessaan ulkona. Kyse on isosta asiasta, sitoutumisesta puolin ja toisin.

Oivalluksista oli mahdollista keskustella heti. Olin vuotias, kun palasimme Helsinkiin. Ainekirjoitus annetusta aiheesta ei sen sijaan ottanut sujuakseen. Miten kaikki oli niin tuttua ja samalla niin vierasta.

Mutta niin ei tapahtunut. Harjoitukset alkavat elokuun lopulla. Sen taas Kaisa osaa todella hyvin. Korhonen kertoo valaisevan esimerkin muutaman? Me muut olimme ehtineet tavata jo muutaman kerran. Miten opettaa valmiutta kohdata odottamattomia asioita? Luottamuksen tulee olla molemminpuolista. Se oli tosi haastavaa. Teatterissa on aina kyse keskustelusta ja vuorovaikutuksesta katsojien kanssa, Kaisa Korhonen sanoo.

Tietoa tulee monesta suunnasta. Dramatisoinnin oli tehnyt Heini Junkkaala. Elina Lajuselle aikahyppy on ollut kiinnostava. Teatteri on riskialtis ala, kaikki? Meren rannalla kasvaneet tunnistavat tunteen: Pari toimeksiantoa olen jo saanut. Olethan lukenut Aija Lehikoisesta? Vuorossa on biologiksi valmistuva Aija Lehikoinen.? Juuri se tekee luonnon tutkimisesta kiehtovaa. Vuonna perustettu Rijksuniversiteit Groningen kuuluu maailman sadan arvostetuimman yliopiston joukkoon.

Klikkaa kuvaa ja katso! Jos minusta olisi tullut vain muusikko, se olisi kaventanut minua. Samalla vaihtui suurin osa lehtoreista.

Kameran kanssa voi olla tuttavallinen. On tasapainoiltava koko ajan omien ajatustensa ja ulkopuolelta tulevien ajatusten toteuttamisen kanssa. Wolfgang Herrndorfin kirjoittamaan nuortenromaaniin pohjautuvan draamakomedian ohjaa saksalainen Pedro Martins Beja. Cyaniden kuvauksesta ja leikkaamisesta vastaa Tampereen yliopistossa opiskeleva Usva Torkki,? Olemme jakaneet kouluissa flaijereita. Taide on tietysti paljon muutakin.

Kustantajana toiminut Kirja kerrallaan lopetti kuitenkin toimintansa lokakuussa Helppoa se ei aina ole. Se on tietenkin itsesuojelua. Jos ajamme taiteen rahoituksen alas, tilanne muuttuu radikaalisti. Taiteesta tulee rikkaiden perheiden lasten harrastustoimintaa. Kantaa voi ottaa monella tavalla. Sarjakuva, joka taiteenlajina sijoittuu kirjallisuuden ja kuvataiteen rajapintaan, kiinnostaa minua todella paljon.

Kiinnostavimmat asiat tapahtuvat usein taiteen rajapinnoilla. Kun se esitettiin vuosi sitten lukudraamana Kansallisteatterin Lavaklubilla, aikaa kului tunti ja 20 minuuttia.

Esitys, jonka Linda Wallgren ohjaa vuoden kuluttua Q-teatteriin, saattaa toki olla pidempi. Olen usein kirjoittanut dialogissa muiden tekstien tai todellisuuden kanssa. Pesti teatterin kotikirjailijana kesti lopulta kolme vuotta. To whom it may concern. Hamlet ja Horatia ovat naisia, Ofelio mies. Erityisesti naispuolisten taiteilijoiden hulluus on glorifioitu asia. Jos lastensuojeluun ei anneta tarpeeksi resursseja, se tarkoittaa kuolleita lapsia. Iho valkea kuin lumi, huulet punaiset kuin veri ja hiukset mustat kuin eebenpuu.

Mutta esiintyminen pelotti liikaa ja lopetin harrastuksen, nukketeatteritaiteilija Mira Laine muistelee. Katkos kesti kuutisen vuotta. Teimme teatteria kaikkiaan viitisen vuotta. Ilmeet paljastavat, miten innoissaan trio on. Nukkeihin projisoidaan monenlaisia asioita. Se avasi uuden maailman ja kiehtoo minua jatkuvasti.

Olethan lukenut Mira Laineesta? Laine keskittyi nukke- ja esineteatteriin. Pienimpien lasten olemme tehneet sukkahahmoja. On ollut ihana huomata, miten lapset ottavat mallia. Vuorossa on nukketaiteilija Mira Laine.

Maarian kirja oli juuri ilmestynyt, ja aloimme? Kun luin romaanin, minun piti sulatella ideaa kuukauden verran: Teksti on aika rankka. Elinan tanssipartnerina Raul Palladino. Minulla se heijastuu heti siihen, miten pystyn kohtaamaan muut tanssijat. Lokakuussa Espoon kaupunginteatterissa ensi-iltansa saanut poikkitaiteellinen esitys yhdisti Aleksis Kiven klassikon ja argentiinalaisen tangon syntyhistorian.

Vasta kun taito oli hallussa, he tanssivat naisten kanssa. Se ajatus sopi Kiven tarinaan. Lajunen kokosi komean kaartin: Lavalle meneminen on luontevaa. Olli Kari ja varjon takana Reetta Honkakoski. Mutta sen piti pohjautua klassikkosatuun. Se tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia. Se, millaiset nuket tai visuaalisen ilmeen valitsen, vaikuttaa siihen, millainen maailma syntyy.? Vaikka nuket ovat elottomia olentoja, ne voivat usein tavoittaa inhimillisyyden ytimen suoremmin tai runollisemmin kuin ihminen.

Volter Kilven klassikkoteokseen pohjautuvan esityksen Alastalon salissa, Eevastiina ja lokinpoika. Olin tutustunut Laura Kokkoon Turun-vuosinani. Toisena vuonna keskityimme teatterin eri osa-alueisiin: Se tuntui minusta osuvalta ja oikealta. Loimme uutta materiaalia koko ajan. Se oli todella arvokasta. Osa ei halunnut jatkaa. Se oli todella kiinnostavaa. Olethan lukenut Elina Lajusesta? Vuorossa on moneen taipuva Elina Lajunen.

Elina Lajusella on monta roolia: Suolahdessa varttunut Elina Lajunen aloitti viulunsoiton nelivuotiaana. Se iski minuun tosi vahvasti. Kiinnitin hakaneulalla isosuiseen sammakkoon lapun, jossa luki SUSI. Nukketeatteri mahdollisti sen kaiken. Elina Lajunen on tehnyt nuket opiskeluaikanaan Turussa. Vaikka kokemukseni ohjaamisesta ovat osin tukalia, se kuitenkin kiehtoo minua valtavasti. Opin samalla uutta toisen koreografin tekotavoista ja tekniikoista. Bisarrin kantaesitys on huhtikuussa Ruutia-festivaalilla Tanssiteatteri Hurjaruuthissa.

Ihmisen persoonallisuus on aina kiinnostanut minua. Mutta asia vaan on nyt ja ikuisesti ollut ja tulee olemaan näin. Kansan sivistystasoa kuvaa miten se suhtautuu vähemmistöihin. Enemmistö toki päättää, mutta sen pitäisi ottaa huomioon myös vähemmistöön jäävät ja edistaa myös heidän okeuksiaan. Vähemmistöjen sortaminen on aina johtanut kapinaan ja pulta väkivaltaan, jos sortaminen viedään liian pitkälle.

Demokratiakin on taitolaji, demokrattinen yhteiskunta pysyy pystyssä vain jos se tuottaa hyvinvointia lähes kaikille jäsenille. Homojen avioliitto-oikeus ei merkitse, että enemmistön täytyy edes luopua mistään, joten älämölä on sen vuoksi suhteeton.

Liian vanha lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Lakitöitä jää seuraavalle hallitukselle ja gallupit pukkaavat hallitusta, jossa ovat Kepu, persut ja Kokoomus.

Kuka se arvokonservatiivi oikein on? Henkilökohtaisesti minua huvittaa suunnattomasti, että itseään edistyksellisinä ja vapaamielisinä pitävät ihmiset nostavan valtavan mekkalan mitä konservatiivisimman ja vanhakantaisimman instituution puolesta.

Avioliitto, ainoa yhteiskunnan edistyksellisten voimien arvostama parisuhdemalli, joka pitää ehdottomasti hyväksyttää virallisesti! Homot ilmeisesti haluavat omaksua kaikki mahdolliset söpöt konservatiiviset elkeet ja elintavat mitä tarjolla on; parisuhde, prinsessahäät ja häävalssi. Tätä touhua tukee innokkaasti heterosuvaitsevaisto ja järjestää julkisia mukamas-homomaisia suuteluperformansseja.

Olennaista kai tässä on, että homoseksuaalisuus halutaan alistaa söpöksi heteronormatiiviseksi parisuhdeleikiksi heteronormeilla. Ne Pervommat nahkahomot on ajettu jo ajat sitten jonnekin näkymättömiin. Homoporno Tom of Finlandistakin tehdään nyt sisäsiistejä, sensuroituja ja herttaisia lakanoita heteroille ja heterohomoille.

Homot lienevät nykyään heterompia kuin minä, ainakin normiensa, konservatiivisuutensa ja elintapojensa puolesta. AH lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Tuo susi-vertaus oli huono heitto sellaisille ihmisille, joiden karjaa tai koiria sudet ovat tappaneet.

Täältä Helsingistä on helppo huudella, kun voi olla varma, ettei Espalla tule susi vastaan. Kun susia on vähän, ne väistävät ihmistä ja ovat vaarattomia. Kun susia on pajon, jotkut yksilöt tottuvat ihmiseen ja pikkulapsi on ihan yhtä meukas kuin lammas tai koirakin. Paikoitellen Suomessa on liikaa susia. Turvallisuuden kannalta on äärimmäisen tärkeää, että nuo ihmiseen tottuneet yksilöt ammutaan heti pois. Eipä se nyt niin mene… kun avioliitolla on tiettyä juridista merkitystä — ja jos se ei jollekulle merkitse mitään, kukaan ei pakota avioliittoon, ei ehdottomasti eikä virallisesti.

Ja avioliiton suosio on laskussa, ollut jo pitkään. Keskustelussa on käytetty kaikki järjettömätkin väitteet, jos pitää lopulta määritellä vasen oikeaksi ja päinvastoin, jotta voi elää oman ahdasmielisyytensä kanssa. Koditon lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Olen ollut pannoittamassa sutta. Olkoon tämä postaus osaltani viimeinen, koska Soininvaarakin lopettaa eduskunnassa ja on vailla valtaa- edes sitä pientä. Toki vaikutusvaltaa voi olla. Voimia blogin pitäjälle ja vastaus kuuluisaan kysymykseen, voiko vit….

Minä kasvoin lestadiolaisessa ympäristössä, vanhempani eivät olleet kuin näennäisuskovaisia. Minä päätin jo kouluikäisenä, ettei lestadiolaisuus ole minun juttuni enkä kuulu edes kirkkoon. Minulla on suorat yhteyden molempiin suuntiin. Se kyllä eristi minua yhteisön ytimestä, jossa suurin osa oli lestadiolaisia. Sama kohtalo oli kaikille samanmielisille. Mutta eipä tuo eloa haitannut.

Lestadiolaisuus on erittäin sisäänpäinkääntynyt uskonnon haara , he olivat vielä luvuilla yhtä jyrkkiä kuin äärimuslimit ovat nykyään. Ja hyvin sulkeutunut yhteisö. Ajat ovat muuttuneet ja arvot pehmentyneet, nuoremmat sukupolvet eivät ole aivan yhtä tiukkapipoisia, mutta edelleen he ovat suljettu yhteisö, joka ajaa ryhmän etuja ja sortaa muita.

Se potkii toisinajattelijat ulos vaikka olisivat perheenjäseniä. Lestojen toimintatavatkin ovat arveluttavia: Tuttavani mummo asui Ranualla eikä ollut oikeassa uskossa. Niinpä lestat kaappasivat vuotiaan mummon vanhainkodista ja kuskasivat mummoa seuroista toiseen ja painostivat häntä. Tuttavani teki rikosilmoituksen, mutta lestadiolainen nimismies ei suostunut tutkimaan asiaa vaikka kysymys oli vapaudenriistosta.

Lestadiolaiset ovat kepun kantavia voimia mm Väyrynen on käyttänyt tämän porukan kannatusta hyväksi. Tosin etelän lestat pettivät Väyrysen vaaleissa ja Väyrynen joutui palaamaan juuilleen. Syrjäseudut kärsivat muuttokadosta osin tämän syrjinnän vuoksi. Kaupungeissa ongelma on laaistu pöydän alle, mutta pohjoisen kaupungeissa heillä on edelleen valtaa.

Tämä näkyy juuri Eduskunnnana äänestyksen ja gallupin välisenä erona. Kepulaiset ja nykyään persut arvokonservatiiveina ovat yliedustettuina ja arvovalinnoissakaan eliitin tulos ei vasta kansan mielipidettä. Niinpä äänestäjällä ei ole kuluttajan suojaa vaan tulos voi olla mikä tahansa ja lopputulema on poukkoileva potiikka, mikä estää investoinnit Suomeen. Mutta ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa.

Soinille olisi itsemurha hirttäytyä tähän asiaan ensi hallitusneuvotteluissa: Kokoomus taas Stubbin johdolla kannattaa tasa-arvoa, vaikka arvokonservatiivejä löytyisi paljonkin. Kepulle asia tuskin on kynnyskysymys. Jos kepu ja persut ovat seuraavassa hallituksessa, se ampuu pahasti omaan jalkaan jos se alkaa jarruttamaan loppua lainsäädäntöä. Jarruttaminen antaisi vasemmisto-vihreälle oppositiolle aivan liikaa ammuksia julkiseen keskusteluun eli tämä viime aikojen aivan naurettavan massiivinen mediamyylytys vain jatkuisi ja jatkuisi , ja tarvittavat lait jyrättäisiin joka tapauksessa läpi vaikka sitten uusilla kansalaisaloitteilla.

Eduskunta kun tuskin kokonaisuutena konservatiivisemmaksi muuttuu, ja kansan enemmistö kuitenkin kannattaa tasa-arvoa tässä asiassa.

Siis maassa jossa mm. Jos suhteettomasta älämölöstä puhutaan, niin kyllä kyse on nimenomaan Tahdon-poppoosta. Tarvittavat oikeudet olisi voitu varmistaa muutamalla yksinkertaisella muutoksella LRP: Ongelma tulee pelkästään siinä, kun tyuöhönhaussa joutuu panemaan rastin ruutuun sinkku, naimisissa, rekisteröityneessä parisuhteessa. Sukupuolisen suuntautumisen pitäisi olla ytksityisasia, mutta se seuraa ihmistä jokaikisessä lomakkeessa. Osmo Soininvaara lainaa tätä viestiä vastaukseesi.

Toisaalta ainakin Soiniin voi luottaa: Eli Soini on varmasti tyytyväinen, että tämä vääntö on ohi. Kristilliset ovat tietoisia siitä, että heitä ei seuraavaan hallitukseen tarvita, eli nyt voi jälkilypsää vielä marttyyriksi heittäytymällä.

Ja vielä yksi huomio: Päivi Räsänen ja homoilta. Eihän se tietysti halpaa ole, mutta voisi olla moraalisesti ihan OK temppu. Touko Mettinen lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Enpä ole nähnyt lomaketta jossa olisi erilliset ruudut naimisissa ja rekisteröidyssa parisuhteessa oleville.

Nyt olet käsittänyt väärin. Aluksi mainitsemasi seikka koskee yhteisöveroa ja hautausmaiden hoitoa. Countryboy lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Nyt kun tasa-arvoinen avioliittolaki meni läpi, niin saisikohan samalla momentumilla läpi myös tasa-arvoisen asevelvollisuuslain ja sukupuolten tasa-arvoa säätelevän lain ensimmäisen pykälän Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta , jonka mukaan ko. Toisaalta, ehdotus lisää turhaa vastakkainasettelua ja voidaan tietysti kysyä keneltä nykyiset pykälämuotoilut ovat pois.

Einsten lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Tuota, eikö olisi aika helppoa vain muuttaa niitä lomakkeita? Tai vaikka kieltää moisen tiedon kysymisen? En ymmärrä mitä tekemistä siviilisäädyllä on työnhaun kanssa muutenkaan. Lisäksi voisi kuvitella ettei puolisonsa sukupuolta kovin kauaa tai helposti voi työpaikan kahvipöydässä salailla. Minä luulin, että tahdon-kampanja liittyi asevelvollisuuteen, kun niin paljon puhuttiin tasa-arvosta.

Nyt sainkin kuulla, että kyse oli parisuhteista. Minä luulen, kouluelämästä jotain tietävänä ja murrosikäisiä myös kotona kasvattaneena, että kyse on enemmänkin vain siitä, että kaksi vanhempaa on parempi kuin yksi. Tämä saattaa olla ihan hemmetin kerettiläinen mielipide, ja joo joo, ei riitelevä pariskunta tietenkään ole parempi kuin tasapainoinen yksinhuoltajaäiti…. Kaksi vanhempaa vaan jaksaa enemmän ja osaa myös suhteuttaa: Nykymenolla tarvitsemme hyvin äkkiä organisaationa vahvaa kirkkoa kovin pian.

Viittaan kokemuksiin Uudessa-Seelannissa, jossa valtion konkan jälkeen kaikki sosiaalitoimi siirtyi takaisin kirkolle. Jos emme saa pikaisesti valtion sosiaalimenoja kuriin, olemme samassa tilanteessa.

Väestörekisterin osalta kirkonkirjat ovat laadultaan oleellisesti paremmat kuin maistraattien räpellys. Jos haluamme yhä pitää jonkinlaisen selvyyden siitä, montako suomalaista on, on väestökirjanpito parin muun lakimuutoksen lisäksi siirrettävä takaisin evankelis-luteilaiselle kirkolle.

Maistraatti voi keskittyä esim niihin veneisiin, joissa kirjanpidon oikeellisuus ei ole niin tarkkaa. Koko kuntaorganisaatio voi pahimmillaan olla kohta sellaisessa kriisissä, että ainoa toimiva paikallinen hallintomalli on seurakunta. Siitä ei ole lopulta kovin pitkää aikaa, kun kunta ja seurakunta erotettiin toisistaan.

Kirkkoa tarvitaan hallinnollisena organisaationa ja jos menee oikein huonosti, niin paljon nykyistä enemmän. Päällekkäisyyksiä kannattaa purkaa ja valita tekijäksi se joka osaa. Kirkon on toisaalta vastattava huutoon ja hoidettava niin, että keskeiset johtajat ovat kyvykkäitä.

Mäkisen valinta juuri nyt arkkipiispaksi oli vikatikki. Suomi ja sen kirkko tarvitsisivat suvaitsevaisen, yhdistävän ja pätevän johtajan. Henkilö, jonka mielestä valtionkirkko on tarpeeton, ei ymmärrä hallinnosta eikä historiasta mitään. Aika moni meistä on tasapainoisen heteroparin esikoislapsi, joka on syntynyt 4 — 8 kuukautta vanhempiemme häiden jälkeen. Sitten vielä on perheitä, joissa lasta halutaan tosi paljon, lapsen hankinta on ensin keskenään selvin päin sovittava, sitten lähipiirille kerrottava, sitten viranomaisille perusteltava ja sitten vaan toivottava.

Tuolta on paettava, jos et halua kuulua vanhoilliseen, useita vähemmistöjä syrjivään yhteiskuntaan. Osa pakenee, koska on itse syrjitty, osa siksi, ettei kestä sitä ahdasta maailmankatsomusta, joka tuolla peräkylillä vielä useimmissa torpissa vallitsee.

Itse en halunnut olla hiljaa omista näkemyksistäni ja arvoistani. Ja tämä pätee niin vähemmistöjen kohteluun, vihreisiin arvoihin, uskontoihin kuin moneen muuhunkin. Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että kansankirkoksi nimetty valtiokirkko on haalistanut uskonnon byrokratiaksi ja sillä on hyvät puolensa.

Yhdysvalloissa kuitenkin laillistettiin samaa sukupuolta olevien avioliitto ennen Suomea 35 osavaltiossa, eli enemmistössä. Eli eipä sikäläinenkään uskonnollisuus ole estänyt oikeudenmukaisuuden kehittymistä tältä osin. Maa on tietysti niin suuri, että vertailussa ei ole oikein tolkkua. Pelkästään homoseksuaalisuuteen varsin synkästi suhtautuvia mormoneja on Yhdysvalloissa enemmän kuin suomalaisia Suomessa. Tämä laki koskee avioliittoa valtion maallisen oikeuden silmissä.

Millaisia avioliittoja mikin kirkkokunta solmii on noiden kirkkokuntien oma asia. Lainsäädännössä lienee useita kohtia, minkä takia erottelu sinkku-juridisessa parisuhteessa elävä siis avioliitto tai suhteen rekisteröinti pitää tehdä.

Sen sijaan, jos avioliitto ja rekisteröity parisuhde ovat Suomen lakien edessä samanarvoisia, kuvatun kaltainen erottelu pitäisi kai kieltää lailla! Tapio lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Sitten pätee ko laki. Lomakkeissa kysytään asiaa,jonka tarkoitus lienee selvittää ns. Mielestäni pitäisi muuttaa terminologiaa siten, että on vain ruksit parisuhteessa tai ei. Jos valtio määrittelisi asian näin ja poistaisi laista koko avioliitto sanan.

Kun kirkko määrittelsi sitten sen ´Avioliitto´-sanan omalla tavallaan voisi asia toimia ilman riitoja. Nyt pakkaa menemään puurot ja vellit sekaisin. Tuohon pitää vielä lisätä, ettei valtiolla ole minkäänlaista oikeutta sotkeutua avoliittoon. Jos joku haluaa elää suhteessa, jossa ei ole juridista yhteyttä, niin myös kukkahattutätien pitää hyväksyä se. Kasvattaminen vaatii käytännön kasvatuspsykologista osaamista vanhemmilta. Tiedän, että nykyajankaan murrosikäiset eivät osaa suhtautua neutraalisti, kunnioittavasti homoihin , sateenkaariperheisiin eikä heidän lapsiinsa.

Kiusataan , syrjitään ,vihapuhutaan , vainotaan … you name it… pomminvarmasti. Niinhän ne ovat menneet. Koko keskustelu avioliittolaista on ollut minusta tyhjänpäiväistä jaarittelua asian vierestä. Mutta itse asiaan ei ole puututtu. Eli siihen epäkohtaan, että vuoden Suomessa että lakeja perustellaan Raamatulla. Olen koko ikäni pyrkinyt olemaan tasa-arvoinen ja suvaitseva, ja tasa-arvoinen avioliittolaki on minulle itsestäänselvyys ja puhtaasti oikea asia.

Mutta asia pitäisi toteuttaa niin, että Suomen valtio on puhtaasti sekulaari ja neutraali uskontojen suhteen. Ja eri uskonnot voivat vapaasti noudattaa tapojaan näiden lakien sisällä. Ortodoksit, katoliset, muslimit yms. Juridiset asiat, henkilötietorekisterit, adoptiot yms.

En ymmärrä miksei media ole käsitellyt asiaa tuosta näkökulmasta. Lähinnä tulee mieleen, että tämä oli hallitukselta mukava asia nostaa esille juuri ennen vaaleja, saadaan oppositio hiiltymään ja näyttämään sopivasti vanhoillisilta änkyröiltä.

Uskon että tämä vie ääniä persuilta, jos tästä vielä jauhetaan ja nostetaan raamatun sana vaaliteemaksi. TL lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Minäkin voisin sanoa jotain koko jupakasta eikä vain Oden huomautuksesta alueellisista eroista.

Olen vasta äskettäin ruvennut seuraamaan tätä tasa-arvoisen avioliiton probleemaa. Tämänkin bloggauksen keskustelussa on tullut esiin konflikti siitä mitä avioliitto-käsitteellä tarkoitetaan, ja ymmärtääkseni siitä se kenkä varsinaisesti puristaa adoptio-oikeus on myös tärkeä. Nimittäin muuten tässä kyllä kai löytyisi kompromissi ja sellaiset järjestelyt, jonka taakse selkä enemmistö asettuisi, jos vain uuden lain puoltajat luopuisivat vaatimuksesta että SANA avioliitto sisältää myös mies-mies ja nais-nais-parit.

Tässä bloggauksessa on myös perusteellista keskustelua tästä asiasta: On sanottu että jos homoliitoille on eri termi niin aina sen mainitseminen on syrjivää. Mutta eikö tämä logiikka ole ristiriidassa sen sateenkaariväen yleisen täysin ymmärrettävän tavoitteen kanssa että homoseksuaalinen suuntautuminen on saatava ihan normaaliksi pieneksi osaksi ihmiskunnan monimuotoisuutta? Xerxes lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Tässä kohti meni pieleen. Tämähän taas nostaa Soinin ja keskustan kannatusta.

Kyllä tässä näytelmässä voittajat näyttävät juuri niiltä latte-homo-vihreiltä joihin kansa ei samaistu yliopistojen ulkopuolella.

Liian erilaista ja marginaalista. Soini ja kepu taas näyttävät suoraselkäisiltä poliitikoilta jotka uskaltavat mennä valtavirtaa vastaan suoraselkäisesti.

Jos kansalaisaloite pakkoruotsin lopettamiseksi koskaan pääsee äänestykseen asti, on mielenkiintoista katsoa minkälaiset demografiat silloin ennustavat äänetyskäyttäytymistä. Pakkoruotsillahan ei ole kunnon perusteluja ja ne puolihuonotkin perustelut koskettavat hyvin pientä osaa kansasta.

Kokoomus ei halua vieraannuttaa wahlrooseja ja stubbeja, jotka muuten ovat olevinaan rationaalisia, mutta onhan se raja johonkin vedettävä rahvaan mielistelyssä. Persut taitavat olla ainoa puolue jolla on järkevä kanta — jos nyt persuista ja järkevyydestä uskaltaa samassa virkkeessä puhua. Mikä sitten selittää pakkoruotsin kannattamista? Jos saa arvata niin pääkaupunkilaisuus muun muassa. Ollaan vapaamielisiä kannattamalla impivaaralaisuutta.

Saas nähdä, mutta en kyllä hesalaisten varaan laittaisi tämän maan kehitystä. Tomi lainaa tätä viestiä vastaukseesi.

Sivuutat nyt sen pikku detaljin, että mielipidetiedusteluiden perusteella kansa ja Kurvin seutu olivat avioliittokysymyksessä vahvasti samalla puolella, eikä mielikuvahöttö kansan syvistä riveistä sitä muuksi muuta. Todellinen kupla taitaakin olla konservatiivien korvien välissä, kun mitä tahansa tunkkaista ennakkoluuloa kehdataan sinnikkäästi tuputtaa kansan todellisena tahtona.

Jari V lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Olen miettinyt koko kysymystä siitä näkökulmasta, miksi siitä pitää riidellä. Asetelmat joissa joutuu paljastamaan sukupuolisen suuntautumisensa sellaisiin töihin hakiessa tms. Adoptiokysymys on vaikuttavampi kuin on aiheesta kiisteltäessä tuotu esille — tämän päivän uutinenkin sitä avaa.

Suomeen adoptoitavien ulkomaisten lasten määrä tulisi sukupuolineutraalin avioliittolain myötä vähenemään merkittävästi, lähettäjämaista johtuen. Siten homoparien adoptio-oikeus vähentäisi merkittävästi heteroparien saatavissa olevien adoptiolasten määrää.

Kilpailu noilla markkinoilla kiristyisi ja siitä seuraisi käytännössä suurta kärsimystä jopa itsemurhia lapsettomien joukossa. Ilmeisesti myös ulkomaisen adoption lähettäjäpäässä tulisi ongelmia: Kun liberaalit maat ovat vauraimpia yms. Vastaanottajapäässä ainoiden lasten mahdollisuus sisaruksiin heikkenisi, mikä yhdessä jonotuksesta kärsivien vanhempien kanssa heijastuisi lasten kehitykseen ja ehkä turvallisuuteenkin.

Jos kotimainen adoptio olisi ainoa realistinen adoptiovaihtoehto homopareille, miten taataan se, että sen haussa jatkossakin enemmistönä olevien lapsettomuudesta kärsivien heteroiden mahdollisuudet saada kotimainen adoptiolapsi eivät heikkene?

Ilman miehen säännöllisiä tuloja oleva heteropariskunta ja ilman säännöllisiä tuloja oleva adoptiota hakeva yksinhuoltajanainen eivät käytännössä pysty nykyisin saamaan ulkomaista adoptiolasta, ja tällaisten määrä tulee nykymenoa lisääntymään. Tämä ongelma koskenee myös vaikeasti vammaisia lapsettomia.

Näiden ryhmien adoptiovaihtoehtona on vain kotimainen adoptio, joten kilpailu lapsista tulisi homoparien adoptio-oikeuden myötä kovenemaan. Huomautan, että kotimaisia lapsia on saatavilla adoptioon todella vähän.

On siis täysin tuulesta temmattua väittää, että homoparien adoptio-oikeus ei olisi keneltäkään pois — se on sitä kiistattomasti. Asetelma synnyttää katkeruutta nk. En halua vähätellä monien homoparien lapsettomuusongelmia vaan tuoda esille sen, että tehty lakialoite toimii todella heikoilla ja vaiti olevia vähemmistöjä vastaan.

Sellaisia vähemmistöjä vastaan, jotka voivat nykyään olla homoja heikommassa asemassa, ainakin välillisistä syistä. Olisiko siis mahdollista erottaa sukupuolineutraali parisuhteen rekisteröinti sekä avioliitto-sanasta että adoptiokysymyksestä?

Tämä toisi rauhan eri osapuolille, vaikkakaan ehkä ei niille, joiden lähtökohta ei olekaan itse perusasiassa vaan uskonnonvastaisessa, hetero- tai miesvihamielisessä tms. Perillä lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Totta lienee sekin, että jotkut viranomaiset ovat nähneet tämän lain myös lainsäätäjän kannanottona siihen, että perheessä ei tarvita isää. Isättömyys on nyt siis lainsäätäjän hyväksymä asiantila. Mikä lienee tämän merkitys isille huoltajuuskiistoissa? Mutta sen sijaan avioliitosta haluttiin väen vängällä tehdä jotain muuta kuin se on survomalla pyöreää palikkaa neliskanttiseen reikään.

Esimerkiksi allekirjoittaneella ei ole mitään LRP: Hyväksyn myös adoptio-oikeuden homopareille, tosin adoptiojonoissa asettaisin lähtökohtaisesti heteroparit edelle.

Avioliitto on kuitenkin tietty parisuhteen muoto, joka koostuu aviomiehestä ja aviovaimosta. Ei tätä tarvitse perustella raamatulla tai perinteillä tai yhtään millään. Tiedän, että nykyajankaan murrosikäiset eivät osaa suhtautua neutraalisti, kunnioittavasti …. Maan valtauskonnon mukaan avioliitto kuuluu maallisen regimentin asioihin. Miksi luterilaisessa maassa pitäisi taipua minimaalisen vähemmistön tahtoon?

Muuttakoot Vatikaaniin jos maa ja sen tapa ei kelpaa. Jos pitää valita RKP: Onko Venäjän lisäksi muitakin maita, joille uusi laki olis ongelma?

Venäjältä ei enää viime vuosina ole hirveän paljon lapsia tullut. Kehittäjä lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Minä alan suoraan sanottuna tympääntymään siihen ihmiskunnan pohjasakkaan…. Harkintaa on osoittanut lähinnä arkkipiispa, jonka johtaja- ja hallinto-ominaisuuksia tässä on syystä kyseenalaistettu. Ideassa ei ole mitään järkeä, miettikää, mitä se maksaa! Tässä tilanteessa turhien hallintokustannusten nosto asiassa, jossa on toimiva järjestelmä, ei ole ihan täysjärkinen idea.

Sen pitää tehdä, joka tekee asian kustannustehokkaasti. Meillä on jo muutenkin turhaa hallintoa, josta pitäisi päästä eroon. Seuraava pääministerimme tulee olemaan lisäksi likilestadiolainen, ja kaikin mokomin olkoon niin, olemmehan kaikki liberaaleja myös tämän suuntautuneisuuden suhteen. Kun tuohon trioon lisätään Kristilliset, niin selvä enemmistöhallitus on kasassa. Stubb on heikoilla ja joutuu heittämään liberaalispittarit jalastaan ja tyytymään kokkareiden konservatiivisiiven tahtoon tai sitten pakenemaan Eurooppaan Kataisen perässä.

Jos perjantain äänestyksessä kepun ja persujen ryhmät olisivat noudattaneet normaalia ryhmäkuria, niin äänin homoliittoaloite ei etenisi. Vesa lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Voinen laskea itseni useammassa polvessa vapaamieliseen sukuun. Ainakin päätellen siitä, että isoäitini, tunnetun näyttelijättären kuollessa helmikuussa sekä SKDL: Siitä huolimatta, tai oikeastaan juuri sen takia minua opetettiin kunnioittamaan toisen ihmisen uskonnollista vakaumusta.

Monille, ei välttämättä erityisen monille avioliitto on ja voi olla vain miehen ja naisen välinen suhde. Sen vuoksi en pidä ehdotusta sukupuolineutraalista avioliitosta onnistuneena. Täytyy myös myöntää, että itsekin pidän ajatusta itselleni vieraana, lähinnä absurdina. Eduskunnassa on esillä kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista, jolla tässä tapauksessa tarkoitetaan myös samaa sukupuolta oleville pareille mahdollisuutta tulla vihityksi avioliittoon.

Aviopuolisoiden kannalta ainakin muodollisesti tasa-arvoinen avioliitto Suomessa on ollut vuodesta Samaa sukupuolta olevat ovat maassamme voineet vuodesta solmia avioliiton, jota tosin ei kutsuta avioliitoksi vaan paperinmakuisella nimellä rekisteröity parisuhde.

Tämä oli hyvä kompromissi. Avioliitosta rekisteröity parisuhde eroaa neljässä seikassa joista vain yhdellä on suurempaa käytännöllistä merkitystä:. Rekisteröityyn parisuhteeseen ei vihitä. Tosin Saksassa avioliitto vain rekisteröidään. Puolisot voivat halutessaan vihityttää itsensä kirkossa, mutta kirkollisella vihkimisellä ei ole oikeudellista merkitystä. Halutessaan yhteisen nimen pari joutuu hakemaan nimenmuutosta.

Tämä ei ole suuri vaiva; moni tuttuni on leskeydettään tai erottuaan ottanut takaisin tyttönimensä. Nimenmuutos voisi tässäkin tapauksessa olla maksuton.

Tämä vähentää pelkoa syrjinnästä. Siviilioikeudellistahan ne ovat oleellisesti sama asia. Samaa sukupuolta olevilla pareilla ei ole oikeutta yhteiseen ulkopuoliseen adoptioon. Kun on nähnyt, millaiset parit hankkivat itselleen lapsia, niin en tosiaan usko tulevan sen suurempia ongelmia lasten kasvun kannalta.

Parillahan voi olla muita avuja: Avioliitto on sosiaalinen instituutio, ja siten sen muodot koskettavat kaikkia maassamme. Sukupuolisten vähemmistöjen ja itseään liberaaliena pitävien on syytä osoittaa osaavansa kunnioittaa myös muiden, ahdaskatseisinakin pidettävien ihmisten vakaumusta. Sosiaalinen ryhmä saa — ja ansaitsee — osakseen täsmälleen yhtä suurta kunnioitusta kuin mitä se osoittaa muita kohtaan.

Markku af Heurlin lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Älämölö oli kyllä suhteeton, mutta ilman vastustajiahan asia olisi jo hoidettu kuntoon aikoja sitten. Että kyllä minä syyttäisin nimenomaan vastustajia että tekivät kärpäsestä härkäsen. AnnaJ lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Näköjään tämä aihe tuo esiin suomenruotsalaisen keskustelukulttuurin parhaat puolet.

Nyt hänen argumentointinsa on edennyt jo pimeyden voimiin. Åboriginaali lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Tähän kiteytyy se, miksi Suomi ei todellakaan ole maailman kehityksen huipulla, edes sosiaalisessa kehityksessä. Pirkanmaa oli todellisuudessa avioliittolain puolesta vain äänin , ja Keski-Suomi lakia vastaan vain äänin Molemmissa ero oli siis pienempi kuin artikkelin laskelmissa.

Muutoin olen toki samaa mieltä siitä, että alueellinen jakautuminen etelän ja pohjoisen kansanedustajien välillä oli tosiasia. Muut kommentoijat ovat jo ansiokkaasti eritelleet syitä tähän. Itse haluaisin kuitenkin nostaa Etelä-Savon tuloksen vastaesimerkiksi siitä, ettei maaseutuvaltainen, pienituloinen ja korkeakouluton alue ole mitenkään välttämättä erityisen konservatiivinen.

Ville lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Olisi kiintoisaa tutkia vaaleissa äänestämättömiä eri alueilla. Onko esimerkiksi niin, että etelän äänestämättömät ovat painottuneet arvokonservatiiveihin ja pohjoisen arvoliberaaleihin. Ainakin itseeni nukkuvana pätee vaikka asunkin tosin etelässä mutta pikkupaikkakunnalla ja olen arvoliberaali mutta esimerkiksi en koe vihreidenkään politiikkaa omakseni kun pitäisi asua erilaisessa kontekstissa suurkaupungissa.

Ja muut puolueet ovat ulkopuolella tarkastelun ellei ihmeitä tapahdu. Minä olen suomenkielinen suomalainen, joka on kääntynyt nykyjärjestelmän varovaiseksi kannattajaksi sen aktiivisten vastustajien enemmistön jankkaavan pahantahtoisuuden takia. Ainoat, joita voi pitää vielä huonompanan keskusteluseurana kuin yksikielisyysmiehet ovat hompanssit, ja tämän toisenkin alakulttuurin juuret ovat Suomalaisuuden liitossa Suomen Sisun kautta. Useimmille kansalaisille tämä on ö-luokan kysymys.

Ne, joille se ei ole joko a ovat ruotsinkielisiä tai b poikkeavat prioriteeteiltaan normikansalaisista, eivätkä hyvään suuntaan.

Muistettakoon kuitenkin, että tällä hetkellä keskusta katselee enemmän demarien kuin kokkarien suuntaan. Jos kokoomus ei ota spurttia, on myös ihan mahdollista saada peruspunamulta.

Eikä tässä vaiheessa vielä kannattaisi sulkea pois epäperushallituksenkaan mahdollisuutta. Peruspunamulta on myös erittäin konservatiivinen hallituspohja, siinä on mukana kaksi konservatiivisinta puoluetta. Lähinnä mielenkiintoa herättää pohde siitä, joutuisiko RKP kerrankin oppositioon.

Demarien liberaalius on kuitenkin kapeaa, eikä sitäkään välttämättä tavallinen demariäänestäjä ihan allekirjoita. Todennäköisesti demarit onnistuivat olemaan se puolue, jolla oli suurin ero äänestäjien ja kansanedustajien välillä parisuhdelain kohdalla. Toisaalta puolueiden hinku hirttäytyä arvokysymyksiin voi olla vähän vähissä. Perussuomalaisetkaan eivät välttämättä kovin paljon keränneet kannatusta Soinin voimakkaalla katolisella arvopohjalla, koska se ei aivan välttämättä ole yhteinen äänestäjien arvopohjan kanssa.

Itselleni oli jossain määrin yllätys keskustan niin tiukka konservatiivisuus tässä asiassa. Kokoomuksessa selvästi konservatiivisiipi on vähän alakynnessä, mutta keskustan kohdalla tulos oli selvä. Keskustan kohdalla tilanne on sikäli selvä, että se on aito konservatiivipuolue.

Kokoomus on tulevaisuutta ajatellen mielenkiintoinen tapaus. Jos siitä ei tule oikeistolibreaalia puoluetta, pelikentälle tulee paljon tilaa. Ja jos siitä tulee liberaalipuolue , tuleeko siitä nykyistä pienempi?

Viherinssi lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Maurizio lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Keskustelussa näyttää olevan vallalla sellainen mielipide, että sukupuolineutraalin avioliiton vastustajat ovat väärässä ja puolustajat oikeassa.

Tätä tuomiota on perusteltu tasa-arvolla ja oikeudella rakastaa jne. Liian vähän on kiinnitetty huomiota sateenkaariperheiden lasten oikeuksiin ja hyvinvointiin. Sukupuolineutraaliin avioliittoon halutaan täysin itsekkäistä syistä. Perustelut , jotka pohjautuvat ko. Tässä uudistuksessa ei ole ajateltu lasten hyvinvointia pätkän vertaa. Laki on tyypillinen selfiekansalaisten aikaansaannos. Mielestäni väite, että tasa-arvo olisi siitä kiinni, onko liiton nimi avioliitto vai kenties rekisteröity parisuhde, on hyvin heikolla pohjalla.

Siitähän tässä on käytännössä väitelty, koska tämän avioliittolain kannatajille ja ilmeisesti suurimmalle osalle myös vastustajista, ainakin minulle tärkeintä on se, mitä nimitystä liitosta käytetään, ei se mitä oikeuksia homoseksuaaleilla de jure on.

Nimittäin rekisteröityyn parisuhteeseen olisi voitu tuoda kaikki samat oikeudet mitä avioliittoonkin. Argumentiksi jää käytännössä vain, että homo- ja heteroseksuaalien virallistetuista liitoista tulee käyttää samaa nimitystä, koska se tuntuu kivalta. PS Kuten on esitetty että eduskunnan päätös sitoisi tulevia hallituksia, niin tottahan toki myös vastaava puolueita jakava omantunnonkysymys vuodelta sitoo kaikkia tulevia hallituksia? Eduskuntahan päätti silloin myöntää kaksi ydinvoimalupaa.

Syltty lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Helppohan sitä on pitää tasa-arvoa löysänä ja turhana asiana, kun ei ole itse eriarvoisuudesta kärsimässä. Odotan jännityksellä änkyröiden aloitteita lasten oikeuksien ja hyvinvoinnin edistämiseksi noin yleensä.

Olisihan se ateistillekin varmaan helpompaa, kun voisi vain kopioida argumentit suoraan netistä. Olisiko ne puutteet voitu hoitaa presidentti Niinistön esittämällä mallilla? Kyllä nyt todistustaakka edistäminen on sukupuolineutraalin avioliiton kannattajilla ja liitossa olevilla. Voin heti tunnustaa kannattavani sukupuolineutraalia lainsäädäntöä. Samalla kiistän ylläiolevan väitteen siitä, että kaikille kannattajille tärkein olisi termi.

Eri ihmisillä on erilaisia näkemyksiä ja motivaatioita. Itse olisin pitänyt parhaana ratkaisua, jossa meillä olisi vain rekisteröityjä parisuhteita. Se kuuluu lainsäädäntöön, koska parisuhteen rekisteröinnillä on tiettyjä juridisia vaikutuksia. Sillä taas ei minusta pitäisi olla vaikutusta mihinkään suuntaan, ovatko näin rekisteröityneet henkilöt keskenään samaa vai eri sukupuolta. Ymmärrän hyvin sen, että jos avioliitolla on terminä jokin uskonnollinen tai syvä kulttuurillinen merkitys, se merkitys ei välttämättä taivu lainsäädäntöön.

Niinpä koko termistä olisi pitänyt hankkiutua tässä vaiheessa eroon lainsäädännön tasolla. Lainsäädännön tarkoitus ei ole säädellä kulttuuria tai tapoja, ja uskontokunnilla on oikeus pyhään avioliiton sakramenttiin tai mikä se sitten kenelläkin on. Yksi olennainen asia on se, että lainsäädäntö myös yksinkertaistuu tällä tavalla. Ei kuulosta ihan fiksulta.

Itse asiassa myös adoptio-oikeus on tästä irrallinen. Olisi ollut aivan mahdollista tehdä lainsäädäntöä rekisteröidystä parisuhteesta ja sitten erikseen adoption kohdalla säätää, että samaa sukupuolta olevilla pareilla ei ole oikeutta adoptioon. Olen sitä mieltä, että adoptio-oikeuden poistaminen ei olisi ollut perusteltua, mutta tämä näin teoreettisena pohdintana. Olen jopa vähän hämmästynyt siitä, että sukupuolineutraalin avioliittolain vastustajat so. Kuuntelin vapaakirkollisen Patmos-seuran radiolähetystä viime sunnuntaina ja voi sitä tulikivenkatkua!

Esivallan kunnioittamisesta ei ollut tietoakaan, saati sitten demokratian. Tämä on muhkeaa aikaa vapaakirkollisille lahkoille, kun kirkosta erotaan. Pettyneet liittyvät niihin ja kasvattavat lahkolaissaarnaajien tuloja. Nimenomaan tämän vuoksi vapaakirkkojen suhtautuminen asiaan on nyt niin kiihkeä.

On taottava kun rauta on kuuma. Jari lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Tällaista ratkaisua minäkin olisin toivonut.

Kannatan kyllä lakimuutosta periaatteen tähden, mutta vain pitkin hampain, sillä niin sekaiseksi on yksinkertainen asia saatu. Mutta oikeastihan tässä kansalaisaloitteessa on kyse tavallisen heteroenemmistöisen kaupunkiväestön turvallisesta tavasta toteuttaa ekspressiivistä identiteettipolitiikkaansa, sillä harva heistä oikeasti mistään avioliitosta välittää, vaikka häät ovatkin taas muodissa eivätkä nuoret naiset enää tunnu kavahtavan miehen sukunimen ottamista.

Aloitteen kanssa on ollut helppoa olla näkyvästi jonkin sellaisen hyvän asian puolesta, josta kaikki kaverit ovat varmasti samaa mieltä. Seksuaalivähemmistöjen hyväksyntä kun on ainakin nuorten kaupunkilaisten keskuudessa niin itsestään selvä asia, että näin luvulla on nyt mukava retroaktiivisesti puolustaa aikaisemmin syrjittyä ihmisryhmää. Adoptio-oikeus sen sijaan on kyllä tärkeä oikeus, mutta siitäpä ei ole julkisessa keskustelussa paljoakaan puhuttu.

Niinistön esitys olisi ollut parempi. Minusta tässä prosessissa oli valitettavinta instituution hehkuttaminen puolin ja toisin. Avioliitto terminä nostettiin taas aivan suhteettomaan asemaan. Siihen sanaan liittyy moninaista tunnelatausta, jota ei sisälly niihin avioliiton oikeusvaikutuksiin, jotka oikeasti syntyvät. Pahinta avioliitto sanan käyttämisessä on se, että tämän instituutiohötön vuoksi ihmiset voivat jättää solmimatta avioliiton. Näin siitäkin huolimatta, että heillä ei olisi mitään avioliiton oikeita juridisia vaikutuksia vastaan.

Kun avioliitosta on karsittu oikeasti pois kaikki tunnesälä viimeistään syyllisten etsimisen loputtua, niin rekisteröity parisuhde olisi paremmin lain sisältöä kuvaava. Oikeasti avioliitto kuitenkin on julkishallinnossa tunnustettu vakioehtosopimus tavanomaista perhe-elämää viettäville.

Kalle Isotalo lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Koska avioliitto on vakiintunut termi ja paljon parempi kuin rekisteröity parisuhde, voisiko ajatella, että valtion tunnustama juridinen sopimus on avioliitto ja kirkon tämän poäälle tunnustama, julla ei ole mitään oikeusvaikutuksia, on kristillinen avioliitto.

Siitä voi tehdä sitten jalaryhmiä ev. Ja tietysti mormonien avioryhmä. Tuo ajatus, että heteroiden avioliitoille on oma terminsä on vähän sama kuin että heteroita kutsutaan ihmisiksi ja muita sitten vaikka ihmisen kaltaiseksi olioksi. Miten se voi olla joillekin niin tärkeätä, että homojen parisuhdetta ei saa kutsua avioliitoksi.

Tähän ei ole tullut mitään muuta perustetta kuin eduskunnan pöntöstä lausuttu, että sehän on sama kuin menisi naimisiin koiransa kanssa ja se on taas perusteena sellainen, että pelkästään sen takia on pakko äänestää yhtenäisen termin puolesta.

Juridisesti tässä muuttuu sukunimilaki ja adoptio-oikeus. En ole kuullut perustetta sille, miksi kaksi homoa eivät saisi käyttää yhteistä sukunimeä enkä sillekään, miksi kaksi naista yhdessä ei saa adoptoida, mutta yksi nainen saa adoptoida yksin. Ne kaksikin saavat adoiptoida, jos eivät ole tehneet mitään juridisia sopimuksia keskenään, kunhan vain toinen heistä siotutuu lapsen huoltajaksi. Sen kun joku osaisi sanoa selvästi.

Yllättävän konservatiivihenkistä tämä keskustelu täällä, kun ajattelee sitä, että selvä enemmistö suomalaisista oli kansalaisaloitteen puolella ja vihreiden äänestäjistä varmaankin vielä keskivertoa isompi osa. Tämän perusteella lasken hieman arviotani blogin kommenttien hyödyllisyydestä vihreiden politiikan arvioinnissa. Anu lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Lainsädäntö on kyllä osin suoraa seurausta kulttuurista.

Vai minkä ihmeen takia meillä ei ole lakiin kirjattuna sitä moniavioisuutta? Joo, minäkin olen mieluummin RKP: Pikemmin niin, että ei pitäisi. Vastaavasti miten se voi joillekin olla niin älyttömän tärkeää, että sanotaan? Vaikkei se edes itseä koskettaisi? Prometheus lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Hemanuksen propagandaa käsittelevän kirjan vuodelta , jonka olin aiemmin jostain kirja-alesta löytänyt.

Terence Qualterin määritelmään v. Jotenkin minusta tuntuu siltä, että tuo viime viikon perjantain äänestyspäätös saattaisi olla yllä mainitun kaltaisen reaktion ja pitkän linjan, aika ajoin tosin hyvinkin voimakkaan viestinnän käytön taidokas tulos. Eikö luvun Saksassakin järjestetty näyttäviä paraateja nimenomaan juuri propagandasyistä? Kivikaupungin kasvatti lainaa tätä viestiä vastaukseesi.

Blogin ikivanhana lukijana ja kommentoijana voin kertoa, että kommentoinnin edellytyksenä ei ole vihreiden jäsenkirja. Ja vauhtiin päästyäni voin kertoa, että Oden blogi oli pitkään Suomen paras poliittinen ja nimenomaan yleispoliittinen blogi. Täällä oli paljon älykästä keskustelua. Nykyään vähemmän mutta ehkä kuitenkin enemmän kuin missään muussa blogissa. Niin tai näin, kommentteja lukemalla ei kannata yrittää muodostaa käsitystä vihreiden ajattelusta.

Enemmän täällä on yritystä kriittisen ajatteluun: Lukumääräneutraali perhesuhdelainsäädäntö on minusta ihan mielenkiintoinen ajatus. Moniavioisuutta ei perhemuotona sinänsä ole Suomessa kriminalisoitu. Kysymys kuitenkin kuuluu, mitä monisuhdelaki oikeastaan sisältäisi, ts. Tuohon liittyy joitakin triviaaleja asioita, esimerkiksi yhteisen sukunimen ottaminen. Sen sijaan esimerkiksi lasten huoltajuuden ja avioliiton talousvaikutusten perintö, tasinko kirjaaminen järkevästi yksiselitteisesti menee enemmän kuin vähän vaikeaksi.

Mitä esimerkiksi tapahtuu silloin, kun neliliitosta yksi saa tarpeekseen? Yksi tapa ratkaista tuota problematiikkaa olisi poistaa kaksinnaimisen kielto. Se tekisi sopimuksista ja niistä irtautumisesta suoraviivaista, mutta silti lainsäädännön ajatus yhteisestä omaisuudesta olisi tuossa kohdassa hyvin ongelmallinen. Toisaalta tässä vaiheessa voisi tietysti kysyä, mikä on avioliittolainsäädännön rooli ylipäätäänkään.

Perheoikeudellisissa säännöksissa on paljon sellaista, joka on aikanaan ollut järkevää sosiaaliturvaa eri osapuolille, mutta joka ei välttämättä enää ole nykyaikana niin tuikitarpeellista. Nykyään kai pitäisi keskittyä nimenomaan lasten oikeuksiin ja antaa aikuisten sopia omat asiansa keskenään.

Niinpä oikeastaan pitäisi olla vain lainsäädäntö lasten elatuksesta ja huoltajuudesta. Siinä sitten voidaan todeta, että lapsella on kaksi huoltajaa, jos näin on jollain hyvällä perusteella järkevää todeta — tai päinvastoin todeta, että lapsella pitää olla vähintään yksi huoltaja. Myönnän kuitenkin auliisti, että olen lainsäädännön osalta niukkuuden kannattaja.

Lainsäädännön pitää varmistaa yksilön perusoikeudet ja yhteiskunnan toimivuus. Sekin pitää huomioida, että lainsäädäntöön tulee väistämättä muutostarpeita yhteiskunnan muuttuessa. Jotkin säännökset muuttuvat tarpeettomiksi, ja toisia on mahdoton ennakoida etukäteen. Lainsäädännön ei ainakaan pitäisi olla suoraa seurausta kulttuurista, vaikka se sitä on kauempana historiassa ollut.

Arvoja lainsäädännössä tarvitaan siinä vaiheessa, kun vaakakupissa joudutaan punnitsemaan esimerkiksi perusoikeuksia sananvapaus vs. En itse haluaisi elää moniliitossa, mutta se ei kyllä loukkaa minun ihmisoikeuksiani, jos joku niin tekee.

Valtaosa vihreistä tuskin viettää aikaansa seuraamalla tätä sinivihreää blogia. Harmi sinänsä, koska kannattaisi. Osmo Soininvaara kirjoitti 2.

Jos on, ja tietäisimme tarkalleen miksi se on, niin ehkä sitten pääsemme kunnon keskusteluun. Eikö ole luontevaa että halutaan tässä asiassa etsiä vaihtoehtoista tietä eteenpäin, jonka kanssa kaikki järkevät ihmiset voisivat elää? Pentti Oinosen hengenheimolaisilla on melkoinen osuus siinä palautteessa, jota eduskuntaan on avioliittolain tiimoilta tullut. Se on kyhllä tiivistänyt5 lain kannattajien rivejä. Kulttuuri taas on seurausta ihmisten toiminnasta ja arvomaailmasta.

Valitettavan konservatiivisia ne täällä Suomessa ovatkin. Tietysti meillä pitäisi olla sukupuoli- ja henkilömääräneutraali avioliittolaki, jos nyt jostain kumman syystä avioliitoista tai muista aikuisten ihmisten vapaaehtoisesti solmimista romantisseksuaalisisita ihmissuhteista pitää ylipäätään erikseen lailla säätää.

Valitettavasti meillä ei ole vielä kumpaakaan. Nyt kyllä onneksi näyttää siltä, että sukupuolineutraali laki toteutuisi. Esite lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Eiköhän Juvonen ole vaalityönsä tehnyt ja voi hyvällä omatunnolla jäädä odottamaan kevään ääntenlaskua. Olenkin ihmetelyt, mitä hän tekee niin patakonservatiivissa porukassa, mutta näin tilanne kääntyi voitoksi. Perussuomalaisten kannattajissa liberaaleja on ohut siivu, mutta nyt kun tiedämme, kenelle he äänensä kohdistavat, on läpimeno varmaa, ja hyvä niin.

Kalevi lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Mutta mikä loistava byrokratiavisio tulevaisuuteen. Kaikissa portaissa mitä lakimuutos vähänkin sivuaa perustetaan nyt työryhmä selvittämään mitä uusia byrokratian työllistämismahdollisuuksia nyt avautuu. Ennen työryhmän perustamista palkataan konsultti tekemään esiselvitys, joka esittelee työryhmälle uudet työllistämismahdolllisuudet.

Sitten työryhmä kokoontuu Saariselällä ja jos siellä ei ole kokoushuoneita vapaana , niin sitten Wienissä. Sitten monien vaiheiden jälkeen työryhmä tuo päättävälle elimelle esityksen uusista positioista, jonka jälkeen vähimmille työmahdollisuuksille jäänyt hallinnonala hajoittaa esittelevän työryhmän ja valitaan uusi ryhmä.

Ja prosessi alkaa alusta. Joten mitä pahaa olisi moniavioisuuden mahdollistavassa lainsäädännössä? Moniavioisuus on käytännössä suoraan ristiriidassa yksilön perusoikeuksien ja yhteiskunnan toimivuuden turvaamisen kanssa.

Maat jossa polygamia on sallittu lainsäädännössä eivät pääsääntöisesti ole mitään menestystarinoita pohjoismaisessa mittapuussa. Moniavioisuutta on esiintynyt myös Yhdysvalloissa mormonien keskuudessa, mutta en todella tiedä, miten laki asiaan nykyisin suhtautuu. Se on kyllä aika kummallista, että yksikään poliitikko tai muu vaikuttaja ei ole ymmärtänyt, että vastapuolen haukkumisella on harvemmin ainakaan sitä vaikutusta, että tämä muuttaisi mielensä.

Ennemmin tapahtuu juuri tuota rivien tiivistymistä. Jäämme odottamaan kun tuo pakkoruotsi saapuu eduskunnan käsittelyyn, että kuinka pirun fiksusti kansanedustajat perustelevat sen pakollisuutta. Eittämätä sivistyneet kannattajat tulevat toteamaan, että pakkoruotsin poistoa kannattavat ovat tyhmiä ja rumia. Ahdasmielisiäkin ovat ja varmaan vihaavat homoja.

Näiden nuorten vakaumus loppuu tasan tarkkaan viimeistään silloin kun heidän oma poikansa tulee kamaristaan aamukahvipöytään poikasulhasensa kanssa. On niin trendikästä puolustaa homojen avio-oikeuksia ja halveksia perinteistä avioliittokäsityksen puolustajia. Me hyvät ja nuo pahat. Kuinkahan moni tällaisen omakohtaisen kokemuksen jälkeen nousee barrikaadeille julkisesti puolustamaan satennkaarivähemmistöjä.

Veikkaanpa , että prosenttiluvut poikkeavat huomattavasti nykyisestä äänestyksestä. Ei se lainsäädäntö ole ihan noin teknistä touhua kuin annat ymmärtää. Esimerkiksi sosiaaliturvaa, verolakeja, rikoslakia, terveydenhuoltoa on aika vaikea rustata ilman mitään arvoja, jotka taas ovat kulttuurin tuotosta. Vaikka kuinka muuta väittäisi, niin kyllä siellä on aina arvot pohjalla, keneltä otetaan ja kenelle annetaan ja miksi.

Edes puolustusvoimia, oikeuslaitosta taikka poliisitoimea ei saa järjestettyä ilman arvomaailmaa ja ne ovat valtion tärkeimpiä tehtäviä! Feminismi ajaa naisten tasa-arvoa yhteiskunnassa n. Oman mutu-tuntumani mukaan myös heterosuuntautuneet feministit ovat aina samassa rintamassa sateenkaariväen kanssa, mutta onko tosiaan ihan aina näin? Eli onko jonkinasteinen homofoobinen feministi mahdollista tässä maailmassa? Lukumääräneutraali perhesuhdelainsäädäntö onminusta ihan mielenkiintoinen ajatus.

Mahdollisimman vähän kiellettyä, mahdollisimman vähän säänneltyä, on hyvä klassisen liberaalin yleissääntö. Toisin sanoen sillä, joka haluaa kieltää monisuhteet, on todistustaakka, aivan samoin kuin sillä, joka niitä haluaa säännellä tai yhteiskunnan toimesta vahvistaa tai kannustaa jollakin suhdelainsäädännöllä, on todistustaakka.

Koko tätä keskustelua on viimeiset vuodet häirinnyt se, että uudistajat eivät ole ymmärtäneet, mikä avioliittoinstituution tarkoitus on. Asetelma on käännetty ympäri ikään kuin puhe olisi siitä, mikä on sallittua. Homoseksuaaliset parisuhteet on sallittu , monisuhteet jo vuosikymmeniä aiemmin.

Todistustaakka on sillä, jonka mielestä jokin ihmissuhde ylipäätään edellyttää sääntelyä. Nykyisen avioliittolain kannattajilla se perustelu sille, että miehen ja naisen välinen parisuhde on sääntelyn piirissä, on yhteiskunnan ja lasten etu.

Nykyisen avioliittolain kannattajien ei tämän päälle edes tarvitse erikseen perustella, miksi avioliiton ei pitäisi olla sukupuoli- tai lukumääräneutraali. Ihmisoikeudet tai yhdenvertaisuus eivät ole päteviä argumentteja, koska ne toteutuvat nytkin. Koko avioliittolainsäädännön idea on suosia yhtä ihmissuhdetyyppiä kaikkien muiden kustannuksella yhteiskunnan ja lasten edun nimissä.

Jos halutaan tasa-arvoinen avioliittolaki, joka ei suosi eikä syrji mitään suhdemuotoa toisten kustannuksella, se on ristiriidassa koko avioliittolain olemassaolon oikeutuksen kanssa. Ainoa täysin tasa-arvoinen ja liberaali uudistus olisi koko avioliittolainsäädännön, mukaanlukien parisuhdelaki, lakkauttaminen niin, että yksilöt voisivat tehdä keskinäisiä sopimuksia täysin vapaasti sopimusvapauden puitteissa, ja näitä voisivat sitten erilaiset uskonnolliset yhteiskunnat omin rituaalein vahvistaa miten haluavat.

Kielellä ja terminologialla on kuitenkin paljonkin merkitystä. Käytetty kieli ohjaa ajattelua. Avioliittoja on solmittu kauan ennen kristinuskon syntyä, ja jo siksikin on perusteltua säilyttää avioliitto valtion juridisessa kielenkäytössä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että myös uskontokunnat kutsuvat omia liittojaan avioliitoksi, vaikka sakraali avioliitto onkin eri asia kuin maallinen, juridinen avioliitto.

Asiaa voi tarvittaessa selventää puhumalla kristillisestä avioliitosta, ortodoksisesta avioliitosta jne. Vastustan siis ainoastaan sitä, että uskontokuntien ulkopuolella avioituvilta koko termin käyttö evättäisiin. Saara lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Mormonien moniavioisuudesta tapeltiin Amerikassa ankarasti luvulla, ja se päättyi mormonien tappioon. Liittovaltio ei suostunut tunnustamaan mormonien moniavioisuuden nauttivan uskonnonvapauden suojaa.

Mitään rajankäyntiä tai punnintaa ei tehty, lausuttiin vain ykskantaan, ettei uskonnonvapaus vapauta noudattamasta lakia, joka on kaikille sama. Tämä oli tosin ensimmäinen kerta, kun oikeus joutui ottamaan kantaa uskonnon harjoittamisen vapauteen. Kenties aiheen sotkuisuuden vuoksi USA: Joka tapauksessa mormonit sitten luopuivat virallisesti moniavioisuudesta.

Sitä nykyisin harjoittavat vanhoilliset elävät kaikessa hiljaisuudessa maan alla omine järjestelyineen. Laki kieltää, mutta ei heitä kai erityisesti vainotakaan. Lauri lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Moniavioisuus kriminalisoitiin Yhdysvalloissa liittovaltion lailla jo luvulla, ja mormonikirkko irtisanoutui siitä virallisella julkilausumalla Mormonien hallitsemaa Utahia ei edes olisi otettu Yhdysvaltain osavaltioksi muutoin. Vain joissakin syrjäisissä vuoristokylissä jms.

Ajatus, että blogin kommentoijat edustaisivat vihreitä ja heidän mielipiteitään, on kyllä hykerryttävän hassu. Tommi Uschanov lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Laki kieltää sen ja on kieltänyt kauan, jamormonit luopuneet tavasta. Juridisetsi nämä liito eivät ole avioliittoja. Virallisen avioliiton solmiminen useamman vaimon kanssa on ollut kiellettyä Utah: TTK lainaa tätä viestiä vastaukseesi.

Toki avioliitto- tai oikeuksiltaan vastaavan erinimisen instituution laajentamista voidaan perustella samoin yhteiskunnan stabiiliuden jne ja lasten huoltajien sitoutumisen ym edulla, mutta tasa-arvo-, ihmisoikeus-, ym.

Monivaimoisuuden polygynia lisäksi on olemassa harvinaisempi moniavioisuuden muoto, monimiehisyys polyandria. Tietääkseni sitä oli eskimoilla, ja nyt epävirallisesti jossakin Brasialiassa-. Tai miten sen asian ilmaisee: Kuulin yhden tapauksen luvulla, tai siis luin lehdestä. Eräs liikennöitsijä asui avoliitossa kahden sisaren kanssa. Olettaisin, että sota oli vienyt toiselta sulhasen, ja tähän järjestelyyn sitten turvauduttiin. Toisaalta meillä on suuria maita, joissa selvä miesenemmistö, ja siten väistämättä köyhin osa miehisdtä jää naimattomiksi — ja se on katkera paikka.

Ottaen huomioon toisaalta Oden mainitsemat lehdissä tehdyt ikäjakaumat, herää kysymys ovatko maantieteelliset erot kansanedustajien ikien suhteen merkittäviä. Ilmeisesti muut maat eivät sentään blokkaa Suomea pois vastaanottajista, mutta useimmat jos mitkään maat eivät anna lapsia homopareille. Hyväksyn myös adoptio-oikeuden homopareille, tosin adoptiojonoissa asettaisin lähtökohtaisesti heteroparit edelle. Pettyneet liittyvät niihin ja kasvattavat lahkolaissaarnaajien tuloja. Jos joku haluaa elää suhteessa, jossa ei ole juridista yhteyttä, niin myös kukkahattutätien pitää hyväksyä se.

Homoseksuaaliseen seksi seuraa jyväskylä ahdas kalu

Homoseksuaaliseen seksi seuraa jyväskylä ahdas kalu

: Homoseksuaaliseen seksi seuraa jyväskylä ahdas kalu

Homoseksuaaliseen seksi seuraa jyväskylä ahdas kalu Jos kansalaisaloite pakkoruotsin lopettamiseksi koskaan pääsee äänestykseen asti, on mielenkiintoista katsoa minkälaiset demografiat silloin ennustavat äänetyskäyttäytymistä. Sarjakuva, joka taiteenlajina sijoittuu kirjallisuuden ja kuvataiteen rajapintaan, kiinnostaa minua todella paljon. Kirkkoa tarvitaan hallinnollisena organisaationa ja jos menee oikein huonosti, niin paljon nykyistä enemmän. Tommi Uschanov lainaa tätä viestiä vastaukseesi. Osmo Soininvaara lainaa tätä viestiä vastaukseesi.
Hentai gay movies seksiseuraa heti 601
Maksullista gay seksiä thai hieronta joensuu 664
Homoseksuaaliseen seksi seuraa jyväskylä ahdas kalu Thai hieronta hyvinkää homoseksuaaliseen ilmaista sexsiä
Homoseksuaaliseen seksi seuraa jyväskylä ahdas kalu 291